10 tips voor een goed LinkedIn profiel
In Nederland alleen al zijn er meer dan 4,5 miljoen actieve LinkedIn profielen. Daarnaast staat Nederland in de top 3 van ‘most engaging’ LinkedIn landen van de wereld. Dit betekent dat Nederland naar verhouding de meeste content toont en de meeste interactie heeft op LinkedIn. Kortom, LinkedIn is een groot platform dat jou kan helpen in jouw professionele loopbaan. Een goed LinkedIn profiel is hierbij belangrijk.
LinkedIn is al lang niet meer een platform voor alleen werkzoekenden. Het is over de jaren uitgegroeid tot een platform om te netwerken en personal branding. Een van de peilers van BOEG is netwerk, BOEG helpt jou daarom graag een handje met het uitbreiden van jouw eigen netwerk. Stap 1: een sterk LinkedIn profiel.
-
Persoonlijke intro
Wie kent jou beter dan jijzelf? Op jouw LinkedIn profiel heb je een kopje samenvatting. Dit is dé plek om iets over jezelf te vertellen, bijvoorbeeld: wat doe jij in je huidige functie, wat zijn jouw sterke kanten en wat vind jij belangrijk in een baan?
Studeer jij nog maar wel al aan het oriënteren op de arbeidsmarkt? Noem jezelf dan young professional in plaats van student. -
Representatieve profielfoto
Het lijkt wellicht overbodig om te vermelden, maar het gaat toch vaak mis. Een selfie of een vakantiekiekje is niet geschikt als LinkedIn profielfoto. Moet er dan een professionele fotograaf aan te pas komen? Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet. De foto kan gemaakt worden door een vriend, je moeder of je buurman, zo gepiept!
-
Alleen relevante bijbaantjes
Het is heel goed dat je op 12-jarige leeftijd al een zakcentje verdiende met een krantenwijk in de zomervakantie. Maar als deze niet relevant is in jouw huidige werkgebied, kun je deze best achterwege laten.
-
LinkedIn is meer dan alleen een CV
Tegenwoordig is LinkedIn veel meer dan alleen een online CV databank. Het is een kanaal waar je kunt opvallen binnen jouw vakgebied en een netwerk kan opbouwen. Je vergroot jouw bereik door regelmatig berichten te plaatsen. Houd er hierbij rekening mee dat wat je plaatst wel gerelateerd is aan jouw professionele loopbaan of te maken heeft met jouw vakgebied. Daarnaast is interactie met andere professionals een goede manier om jouw netwerk uit te breiden: feliciteer bekenden door middel van een persoonlijk bericht met mijlpalen in hun carrière, volg trendwatchers en plaats reacties onder berichten die jij interessant vindt.
-
Werkgevers kijken niet alleen naar LinkedIn
Het gebeurt regelmatig dat werkgevers na het ontvangen van jouw sollicitatiebrief niet alleen jouw LinkedIn checken maar ook kanalen als Facebook, Instagram, Twitter etc. Het is dus niet onverstandig om, zeker in een periode dat je werkzoekend bent, alle social media kanalen op te schonen of af te schermen. Deze social media kanalen kunnen meehelpen aan een goede eerste indruk, maar dat is volledig afhankelijk van de content op deze kanalen. Post jij het liefst foto’s die voornamelijk bedoeld zijn voor vrienden en familie? Dan is het handig om de instellingen aan te passen naar privé.
-
Stages zijn óók werkervaring
Heb jij stage gelopen en hierbij relevante werkervaring opgedaan of een interessant onderzoek gedaan? Vergeet deze niet te vermelden als ervaring.
-
(School)projecten
Mooie aanvullingen op werkervaring bij werkgevers zijn de projecten waar je aan hebt gewerkt. Dit kunnen projecten zijn voor een werkgever, maar dit kunnen ook projecten zijn waar je tijdens of vanuit een opleiding aan meegewerkt hebt. Beeldmateriaal toevoegen helpt hier vaak goed bij.
-
Aanbevelingen van (oud)collega’s, werkgevers en/of relaties
LinkedIn geeft ook de optie om (oud)collega’s of relaties een aanbeveling te laten schrijven. Zijn er mensen met wie jij prettig hebt samengewerkt (en denken zij er hetzelfde over)? Nodig hen dan uit om een aanbeveling over jou te schrijven. Zie het als een soort recensie die mensen kunnen achterlaten over jou.
-
Vaardigheden
Last but not least, zijn jouw vaardigheden. Werkgevers zoeken op LinkedIn kandidaten die beschikken over bepaalde vaardigheden. Hoe meer vaardigheden jij hebt genoemd op jouw LinkedIn profiel, hoe groter de kans is dat jij naar boven komt bij een zoekopdracht. Het kopje vaardigheden is eigenlijk een samenvatting van jouw kunnen. Denk aan software kennis, gevolgde cursussen en jouw overige expertises.
-
Up-to-date
Zorg ervoor dat jouw LinkedIn profiel te allen tijde up-to-date is. Ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht kun je in het vizier komen van opdrachtgevers. Je weet nooit waar deze connecties in de toekomst toe kunnen leiden.